Business & Strategy

پنج روش دور زدن باسکول صنعتی و راه‌های جلوگیری از آن! | آکاف سیستم 2022

تصور کنید میلیاردها تومان از شما دزدی شود، بدون آن‌که حتی خودتان متوجه شوید! دور زدن باسکول صنعتی چنان رایج شده که تقریبا تمامی مدیران صنایع را کلافه کرده است. این کلاهبرداری‌ها و دزدی‌ها حتی به یک صنعت هم منتهی نمی‌شود و طیف گسترده‌ای از صنایع را در بر می‌گیرد. به همین دلیل است که بسیاری از مدیران صنعتی به دوربین پلاک خوان باسکول و نرم‌افزارهای مدیریت باسکول روی آورده‌اند.

امروز قرار است گروه صنعتی آکاف سیستم به دسته‌ای از روش‌های کلاهبرداری در حین باسکول و دور زدن باسکول صنعتی اشاره کند. اگر قصد دارید بیشتر با روش‌های کلاهبرداری آشنا شوید و راه هرگونه ضرری را در صنعت خود ببندید؛ در ادامه‌ی این مقاله همراه ما باشید.

مدیریت باسکول

آیا می‌توان باسکول را دور زد؟

بسیاری از مدیران صنعتی گمان می‌کنند که دزدی‌هایی که در حین باسکول رخ می‌دهد؛ تنها برای سایر کارخانجات است و گریبان خودشان را نمی‌گیرد. منتهی یکی از خصوصیات دزدی‌هایی که در حین باسکول رخ می‌دهد این است که درست زیر نظر مدیران صنعتی رخ می‌دهد؛ بدون آن‌که مدیران و مسئولان حتی متوجه آن شوند. ما ابتدا شما را با این روش‌ها آشنا می‌سازیم، سپس یک راه حلِ حساب‌شده و حرفه‌ای را برای آن پیشنهاد خواهیم کرد.

اولین راه دور زدن باسکول صنعتی: عدم قرارگیری صحیح بر روی باسکول!

یکی از ساده‌ترین روش‌های دور زدن باسکول صنعتی، این است که خودروی باربر به درستی روی باسکول قرار نگیرد. این اتفاق بیشتر در زمان‌هایی رخ می‌دهد که مسئولِ باسکول حواسش نیست و یا آن‌قدر محل باسکول شلوغ است، که دقت مسئولان بر روی باسکول کم می‌شود. در چنین مواقعی، راننده ممکن است در حالی بر روی باسکول قرار گیرد که محورهای پشتی آن به خوبی روی باسکول سوار نشده باشد. گاهی اوقات هم راننده آن‌قدر جلو می‌راند که محورهای جلوی آن به خوبی بر روی باسکول پیاده نمی‌شود.

گاهی اوقات هم ممکن است باسکول گارد ریل نداشته باشد. در چنین زمانی، راننده ممکن است خودرو را به گونه‌ای روی باسکول قرار دهد که بار در طرفین کم شود. حال در چنین زمانی چه اتفاقی خواهد افتاد؟ بارِ خودرو از آن‌چه در باسکول به ثبت می‌رسد بیشترخواهد بود. به این شکل، راننده می‌تواند از محصولات شما دزدی کند، بدون آن‌که به طور رسمی کاری کرده باشد! چرا که طبق اسناد و مدارک، راننده عینا همان مقداری را که تحویل گرفته، تحویل داده است.

حال ممکن است شرایط برعکس هم باشد! یعنی راننده سعی کند بار خود را سنگین‌تر نشان دهد. در چنین مواقعی، راننده سعی می‌کند قیمت بار، مازاد بر وزن واقعیِ آن محاسبه شود. در هر دو صورت باز هم از شما دزدی خواهد شد.

دستکاری سلول بار؛ دومین راه دور زدن باسکول صنعتی

طبق گزارشاتی که در دست آمده، دور زدن باسکول صنعتی از طریق دستکاری سلول بار روز به روز شهرت بیشتری در بین رانندگان خطاکار پیدا می‌کند. مسئله این‌جاست که این کلاهبرداری ممکن است تا ماه‌ها حتی شناسایی هم نشود و ده‌ها میلیارد تومان به صنایع ضرر برساند. دستکاری سلول بار بیشتر در زمان‌هایی اتفاق می‌افتد که باسکول به طور مرتب چکاپ نشود و خدمات آن بررسی نشود. به این شکل، گاهی سلول بار را از طریق تغییر در جعبه تقسیم یا کابل‌ها دستکاری می‌کنند. گاهی نیز دستگاهی بر روی باسکول نصب می‌شود که بنا به دلخواه راننده، وزن بار را تغییر می‌دهد. بسیاری از این دستگاه‌ها در شب وصل می‌شوند و راننده می‌تواند به صورت ریموت وزن را تغییر دهد. متاسفانه طیف گسترده‌ای از این دستگاه‌ها در بازار سیاه فروخته می‌شوند و تنها راه برای جلوگیری از وقوع آن، اندیشیدن به یک راه چاره‌ی حساب‌شده و دقیق است.

جلوگیری از دور زدن باسکول صنعتی
جلوگیری از دور زدن باسکول صنعتی

دستکاری بار، سومین راه برای کلاهبرداری در باسکول صنعتی!

این روش دور زدن باسکول معمولا در زمان‌هایی رخ می‌دهد که جابجایی به صورت دو گذری رخ می‌دهد. یعنی بین باسکول و محلِ تخلیه یا بارگیری فاصله‌ی زیادی وجود دارد. گاهی اوقات راننده بنا به مقصد خود، بار بیشتر یا کمتری می‌زند (گاهی حتی یک فرد را هم وارد این بار می‌کند!). در چنین مواقعی، این راننده است که مابقی هزینه‌ها را به جیب خواهد زد.

محو شدن محصولات از بار خودروها!

حال گاهی ممکن است کلاهبرداری و دور زدن باسکول صنعتی، تنها تقصیر رانندگان نباشد و به متصدیان باسکول مربوط شود. حال بسته به برنامه‌ی دزدان، ممکن است محصولات بیشتری بار زده شود، در جایی این بار خالی شده و فروخته شود و به جیب این متصدیان کلاهبردار برود. در چنین مواقعی، این مسئولین در بخش‌های پنهانی خودرو بار اضافی می‌زنند تا وزنِ خودرو به وزن موجود در برگه برسد. به همین شکل، هیچ‌کس متوجه نمی‌شود که دزدی به چه شکلی صورت گرفته است و ضرر بسیار زیادی روی دست کارخانه‌ها و شرکت‌ها می‌گذارد.

دست به یکی کردن راننده و مسئولان باسکول و دستکاری داده‌ها!

گاهی اوقات راننده و مسئول باسکول دست به یکی می‌کنند تا مقامات بالاتر خود را دور بزنند. به این شکل، در داده‌های برگه باسکول دست می‌برند و سودِ حاصل از این دزدی را بین خود تقسیم می‌کنند. در چنین مواقعی، عدم وجود یک نرم‌افزار خوب و حساب ‌شده بشدت حس می‌شود. نرم‌افزاری که بتواند این سوء اسفاده ها را شناسایی کرده و جلوی ضرر بیش از حد کارخانجات را بگیرد.

جهت درک بیشتر این موضوع پیشنهاد میکنیم این کلیپ را با دقت مشاهده نمائید

چگونه جلوی دور زدن باسکول را بگیریم؟

راه اول جلوگیری از دور زدن باسکول صنعتی، این است که شما ترفندهایی را که مسئولین و رانندگان خطاکار به کار می‌بندند، بدانید. روش‌های متعددی در سراسر دنیا برای جلوگیری از این کلاهبرداری وجود دارد. اما یکی از راه‌های تضمینی جلوگیری از این دزدی‌ها، مجهز بودن به دوربین تشخیص پلاک باسکول و نرم‌افزارهای مدیریت باسکول است. ما به شما نرم‌افزار مدیریت باسکول آکاف سیستم و دوربین تشخیص پلاک آکاف را معرفی می‌کنیم.

نرم‌افزار مدیریت باسکول آکاف سیستم
نرم‌افزار مدیریت باسکول آکاف سیستم

نرم‌افزار مدیریت باسکول آکاف سیستم

یکی از مزایای دوربین پلاک خوان باسکول و نرم‌افزار مدیریت باسکول آکاف سیستم، این است که نمی‌توان آن را محصور به یک صنعت خاص کرد. یعنی هر صنعتی که مجهز به تجهیزات باسکول باشد، می‌تواند از این سیستم استفاده نماید.

نرم‌افزار مدیریت باسکول آکاف سیستم به شما اجازه می‌دهد تا به صورت ریموت، سیستم باسکول خود را تحت نظر داشته باشید و از صحت جریان باسکول اطمینان خاطر حاصل کنید. بنابراین زمانی‌که قبض باسکولِ کارخانه‌ی شما صادر می‌شود، هوش مصنوعی و دوربین‌های نصب‌شده در میدان، بر روی روند باسکول نظارت خواهند داشت. این کار به طور کاملا اتوماتیک و خودکار صورت می‌گیرد و بار داخل کامیون را بررسی خواهد کرد. از سویی، با توجه به این‌که متصدیان باسکول هیچ نقشی در این روند ندارند؛ می‌توان آن را یک روش قابل اعتماد و بی‌نظیر برای نظارت بر سیستم باسکول به حساب آورد.

* جهت اطلاعات بیشتر در رابطه با نرم‌افزار مدیریت باسکول آکاف سیستم، اینجا کلیک کنید.

شما می‌توانید جهت خرید دوربین پلاک خوان باسکول و استعلام قیمت آن، از طریق راه‌های ارتباطی ما با آکاف سیستم تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + ده =